FOLLOWERS

Thursday, November 18, 2010

Chapter 11 : Interesting!!

..Salam..
hye kowang..bawu je pas tgk 1 website nie..
ade sumtin yg menarik nak share ngan kowang..
mybe kowang da penah tgk..
xpe..tgk je ag skali k..;)
jom tengok


  • Sungai di dalam Laut
Kalo kowang slaloo tgk discovery channel mesti kowang kenal Mr.Jacques. Die ahli selam terkemuka dari Perancis. Die memg suke menyelam n buat filem dokumentari pasal keindahan alam dasar laut. Ade skali ni die dok menyelam tiba-tiba jmpe beberapa kumpulan mata air tawar-segar. Rase cm cedap je sbb air tu tak bercampur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, mcm ada dinding antara kedua2 jenis air nie. Fenomena nie mdorong die cari penyebab terpisahnya air tawar dan air masin di tengah2 laut tu.

..Dalam laut ade sungai..



Suatu hari tu Mr.Jacques jmpe ngan sowang profesor Muslim nie n die citer pasal fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20). Ayat itu berbunyi “Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. .”Ertinya: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.” Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.”


Die terpesona dgn ayat2 Al_Quran n bile die fikir balek mustahil Al-Quran ni disusun oleh Muhammad yang hidup pd abad ke-7 (zaman yg belum ade prlatan selam yg canggih utk menyelam ke dalam samudera). Ia benar2 satu mukjizat. At last, die sendiri berkata Al-Quran memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah dan keseluruhan kandungannya adalah bena dan mutlak.

Mr.Jacques akhirnya memeluk Islam


* xtaw la kisah nie benar ke x kn..jika benar Mr.Jacques da peluk islam..Alhamdulillah..:) *

  • The Great Blue Hole

Bile agaknye nak smpai kat pantai Belize nie..Kat pntai ni ade 1 lubang ajaib..hehehe..Great Blue Hole merupakan salah satu keajaiban alam semulajadi. The Great Blue Hole terletak di Belize Barrier Reef Reserve System, jaraknya kira-kira 60 batu dari Belize City. Ia merupakan lubang di dalam lautan yang paling besar di dunia! Kedalamannya sekitar 125 meter dan lebarnya sekitar 300 meter. Lubang ini dibuat disebabkan peningkatan paras air laut 65,000 tahun yang lalu.



Great Blue Hole menjadi tarikan pelancong yang meminati aktiviti scuba. Ade beberapa buah gua kat bawah lubang ini. Penyelam sume mesti tertarik dengan haiwan-haiwan dan juga hidupan-hidupan yang tidak terdapat di tempat lain. Hanya terdapat di tempat ini sahaja. Lets Check It Out!!

* ..Agak menakutkan rupe lubang ni dari pndangan atas kan..ni semua kuasa Allah.. *

No comments: